Koła i przekładnie zębate walcowe o zarysie ewolwentowym zębów znajdują wciąż szerokie zastosowanie w wielu maszynach i urządzeniach. Obecnie, w związku z coraz szerszym zastosowaniem uniwersalnych wieloosiowych maszyn CNC, obserwuje się tendencję do przenoszenia technologii kół zębatych wykonywanych na obrabiarkach specjalnych na obrabiarki CNC. Sprawdzenia dokładności wykonania zarysu ewolwentowego można dokonać na ewolwentomierzu, który jest specjalnie przeznaczony do tego celu lub współrzędnościowej maszynie pomiarowej wyposażonej w stół obrotowy i w odpowiednie oprogramowanie. Odchyłki zarysu wg PN-ISO 1328-1 są definiowane w przekroju czołowym. Pomiar odchyłek zarysu wykonuje się na ewolwentomierzu na podstawie porównania zarysu rzeczywistego z ewolwentą. Do wykonania pomiaru potrzebna jest znana wartość średnicy zasadniczej. Znane są w literaturze możliwości sprawdzania zarysu metodami bezdotykowymi, wykorzystujące technologię komputerowej wizji, do pomiaru wykorzystano sondę 3D, która wykonuje pomiar skaningowy z jedną ścieżką bez odłączania rysika od mierzonej powierzchni.
Wzornik kształtu do pomiaru zarysu ewolwentowego charakteryzuje się tym, że jest walcowaną płytką (1) o przekroju pionowym w kształcie koła z jednym wybraniem oraz z przelotowym otworem osiowym, którego środek symetrii pokrywa się ze środkiem symetrii płytki, gdzie wybranie ma kształt litery L utworzonej przez tworzącą przechodzą przez oś walca zewnętrznego oraz prostopadłą do niej i styczną do walca współosiowego oraz mniejszego od średnicy zewnętrznej, a większego od średnicy otworu (2).
Tytuł | Wzornik kształtu do pomiaru zarysu ewolwentowego |
Numer zgłoszenia w UP | P.439196 |
Numer prawa wyłącznego | Pat.245751 |
Data zgłoszenia do UP | 2021-10-13 |
Data udzielenia prawa | 2024-07-16 |
Status w UP | Prawo w mocy |
Przedmiotem wynalazku jest sposób otrzymywania paliwa z poflotacyjnych odpadów węglowych w mieszaninie z polimerem pochodzącym z recyklingu który charakteryzuje się tym, że sproszkowany poliamid suszy się w temperaturze od 50 do 95°C korzystnie w 80°C
Samoregulujący układ zawieszenia charakteryzuje się tym, że składa się z dwóch wahaczy, wahacza dużego i wahacza małego, połączonych sworzniem (3), napędu wysuwu, trzech zestawów napędowych gdzie wahacz duży składa się z połączonych ruchomo dwóch zestawów
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki
Inżynieria mechaniczna
Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.